הנגשת כיתות לימוד לתלמידים כבדי שמיעה

הנגשת כיתות לימוד לתלמידים כבדי שמיעה

בשנים האחרונות חלה התקדמות גדולה מאוד באופן שבו החברה כולה מנסה לקבל לתוכה ולשלב בה אנשים בעלי מוגבלויות, לא בהכרח במסגרות המיוחדות עבורם, ובטח שלא באופן בלעדי, אלא מתוך דאגה לתנאים אשר יאפשרו להם להשתלב ככל האפשר במסגרות החיים הרגילות. אחת המסגרות החשובות היא מערכת החינוך, שיכולה להתאים את עצמה הרבה יותר עבור תלמידים כבדי שמיעה.

כשתלמיד כבד שמיעה לומד בבית ספר רגיל בכיתה רגילה, שמירה על הקצב של שאר ילדי הכיתה עלולה להיות קשה מאוד עבורו. כבדות השמיעה מקשה עליו לשמוע את הנאמר בכיתה ומקשה את הבנת הדיבור של המורה או את הבנתם דבריהם של שאר הילדים בכיתה. עניין זה עשוי להוביל לעיכוב שלו מול שאר הכיתה, או לעיכוב כל הכיתה בגללו, אפשרויות ששתיהן מתסכלות ולא נעימות.

הפיכת הכיתה לחלל בעל אקוסטיקה טובה יותר יכולה להשפיע לטובה על הדהוד הצלילים בחדר ועל בידוד רעשי רקע, והיא עשויה לשפר באופן משמעותי את יכולתו של התלמיד כבד השמיעה להפריד בין הצלילים ולהבין את הדיבור הרבה יותר טוב. עובדה זו עומדת בבסיס החוק להנגשת כיתות לימוד עבור תלמידים כבדי שמיעה.

כיצד מנגישים כיתות לימוד עבור תלמידים כבדי שמיעה?

הנגשת כיתות לימוד לתלמידים כבדי שמיעה היא חובה על פי חוק השוויון לאנשים עם מוגבלויות, והיא מבוצעת על ידי הרשות המקומית שבה לומד אותו תלמיד, וממומנת על יד אגף הבינוי והתקצוב של משרד החינוך. כיצד ההנגשה מתבצעת?

את הנגשת הכיתה מבחינה אקוסטית עבור כבדי שמיעה לא מבצעים עבור כיתה שלמה של כבדי שמיעה שלומדת בבית הספר. המטרה היא הפוכה – לשלב את כבדי השמיעה בכיתות הרגילות של בית הספר, כאשר מספיק ילד אחד שהוא כבד שמיעה בכיתה על מנת שהרשות המקומית תהיה חייבת בהנגשתה.

כשאותה רשות מקומית מיודעת על תלמיד כבד שמיעה שלומד באחת ממסגרות החינוך שברשותה, בין אם זה גן ובין אם זה בית ספר, עליה להתחיל את תהליך ההנגשה על ידי הזמנה של קלינאי תקשורת ויועץ אקוסטי לבחינת הכיתה האידיאלית להנגשה, והעבודות שהנגשה זו מצריכה.

על מנת להקל את הפיכת הכיתה לנגישה מבחינה אקוסטית ככל האפשר, תיבחר כנראה כיתה שקטה, שחלונותיה פונים אל החלק הכי פחות רועש בבית הספר, אם ישנה אפשרות כזאת. בהמשך לבחירת הכיתה הנכונה, ימליצו היועץ האקוסטי וקלינאי התקשורת, בהתאם לכיתה עצמה ובהתאם ללקות השמיעה של הילד, על עבודות ההנגשה הדרושות. אלו יכולות להיות למשל:

* התקנה של תקרה אקוסטית ורצפה רכה שתפקידן "לבלוע" את הדהודי הצלילים בחדר

* איטום כפול של חלונות הכיתה או התקנת חלון אקוסטי אמיתי

* איטום כפול של הדלת על מנת להפחית רעשים חיצוניים או התקנת דלת אקוסטית אמיתית

* ציפוי הקירות בחומר בולע קול

* החלפה של המזגן הכיתתי למזגן שקט יותר

* התקנת מערכת הגברה

המלצות נוספות של היועץ האקוסטי וקלינאי התקשורת יכולות להיות קשורות לבית הספר כולו ולא רק לכיתה עצמה, כמו למשל התקנת פנסים מהבהבים בחצר על מנת לסמן את הצלצול.

ברגע שכיתת הגן או בית הספר מונגשת אקוסטית לכבדי שמיעה, התנהלות התלמיד כבד השמיעה בתוכה הופכת לפשוטה ולקלה הרבה יותר, ומאפשרת שילוב אמיתי שלו בתוך המסגרת, מבלי להרגיש שלקות השמיעה שלו מכבידה את שגרת היומיום שלו ומכבידה על הסובבים אותו.

הרשות המקומית, לאחר קבלת עצותיהם של היועץ האקוסטי וקלינאי התקשורת, תבנה תוכנית מפורטת לביצוע העבודות המומלצות כולל הערכת התקציב הנדרש לביצוען וכולל סדר העדיפויות של כל אחת מעבודות ההנגשה, על פי חוות דעתם של היועצים. לאחר שהוגשו כל אלו אל האגף לבינוי ותקצוב של משרד החינוך וקיבלו את אישורו, יצאו העבודות לדרך, כאשר היועץ האקוסטי וקלינאי התקשורת מלווים אותן עד לסיומן ומוודאים שהכל נעשה כראוי.

צריכים עזרה?

צוות האקוסטיקאים של אוקטופוד ישמח לעמוד לשירותכם!

פוסטים נוספים לקריאה

ייעוץ אקוסטי בעיות רעש

בעיות רעש עשויות להפוך מבעיה טכנית – שמיעתית, לבעיה בריאותית. טיפול נכון בבעיות רעש יכול לבלום התפתחות של בעיות נוספות שהן תוצר של רעש סביבתי

קרא עוד »

מוצרים נוספים:

בידוד רעש

ייעוץ אקוסטי – אדריכלים ומעצבי פנים

אדריכלים? מעצבי פנים? תכנון חלל הינו תחום של מקצוענים. כמו בכל תחום מקצועי, השקעה בפרטים הקטנים יוצרת את ההבדל בין טוב מאוד למצוין, בכל מה …

קרא עוד
הדהוד

ייעוץ אקוסטי לבעיות הדהוד

פתרון בעיות הדהוד יעלה את איכות החיים שלכם ויתן לכם את המינימום ההכרחי, פרטיות ושקט בכל עת ובכל מצב. הדהוד מתמשך זו בעיה שעשויה לפגוע …

קרא עוד
בידוד רעש

ייעוץ אקוסטי בעיות רעש

בעיות רעש עשויות להפוך מבעיה טכנית – שמיעתית, לבעיה בריאותית. טיפול נכון בבעיות רעש יכול לבלום התפתחות של בעיות נוספות שהן תוצר של רעש סביבתי …

קרא עוד
ליצירת קשר
ליצירת קשר
תודה רבה
פרטיכם מועברים לנציג