צמצום אקו (הד)

צמצום אקו (הד)

אם היית פעם בחדר כושר גדול, בריכת שחיה או מגרש כדורסל סגור, סביר להניח שאתה יודע היטב מהו הדהוד – אתה פשוט לא יודע את זה עדיין. מבחינה טכנית, אקו (הד) והדהוד הם שני דברים שונים.

מהו צמצום אקו – הד?

אחת הבעיות האקוסטיות הנפוצות בחללים בנויים היא תופעת ההדהוד. בשונה ממה שקרוי הד שהאוזן האנושית מורגלת אליו, הדהוד הוא רעש בלתי פוסק, מהדהד ומטריד.
ההד הוא אותו צליל מוכר הנלווה לרעש או לקול והוא נשמע בעיקר במרחבים פתוחים. לעיתים הוא כל כך מפתיע ומרגש שהוא הופך למשחק צלילים בין ילדים…
תופעת ההדהוד שמתרחשת בדרך כלל במקומות קטנים, "מהדהדת" במשך זמן ארוך וגורמת לחוסר ריכוז, בלבול ואף לפיזור נפש.

כאשר יש הדהוד בחלל מסוים סביר להניח כי אין בו שום אקוסטיקה וזה לא בריא, לא לאוזן ולא בכלל.

מה בין הד להדהוד?

גלי הקול נעים במהירות של כשלוש מאות ארבעים ושלושה מטרים בשנייה. כאשר הם פוגעים במשטחים מחזירי הד במרחבים פתוחים, הזמן החולף בין הצליל הראשון ועד להד, מספיק ארוך כדי שהאוזן והמוח יתרגמו וקלטו אותו כהד.

בחללים בנויים שאין בהם מספיק מרחב, מצטמצם המרחק בין המשטחים מחזירי ההד ואז נוצר הדהוד. הוא ארוך, קטוע וכשמו כן הוא: מהדהד ומהדהד….

הדהוד ממושך הנקלט באוזן האנושית עלול ליצור בלבול וכאוס. זהו רעש מתמיד הפוגע באיכות השמע, יוצר מפגע אקוסטי, מוציא אנשים מהריכוז וגורם להם לחוש עצבנים ומוטרדים. בנוסף לכך, הדהוד ממושך מגביר משמעותית רעשים.

יש לציין כי מלבד ההדהוד, מתקיים כל הזמן באוויר רעש תמידי סמוי וקצת מרעיש, כאשר מתווסף לכך הדהוד, איכות הסאונד משתבשת, והצליל אותו אנו קולטים אינו חד ונקי.

מה הפתרון להדהוד מטריד?

כל חדר, חלל ומבנה דורשים פתרון אקוסטי שונה, בהתאם לתנאים ולנתונים במקום. לכל מקום האפיונים שלו והם אלה שיקבעו מהו האתגר האקוסטי. עוצמת ההדהוד תלויה בסוג ומידת הרעש, רמת הדציבלים, משך ההדהוד, איכות הבנייה והמבנה האדריכלי של החלל עצמו.

קולות נמוכים למשל מהדהדים למשך זמן ארוך יותר יחסית לגבוהים. כמו כן, לחומרים מהם בנוי החדר השפעה ישירה על עצמת ההדהוד. יש חומרים שמסוגלים לקלוט, לתעל ולספוג רעש "בשקט", ויש בנייה שחומרי הגלם שלה אטומים לרעש ולכן גם יחזירו אותו וזה בדיוק הרגע שיוצר אותו הדהוד מתמשך ומציק עליו אנו מדברים.

בכל חלל הדורש שינוי אקוסטי, בטרם יקבע מהו הפתרון המתאים, נבצע תמיד מדידה שתספק לנו נתונים לגבי עצמת ההדהוד במקום, משך זמן ההדהוד, רמת הדציבלים ועוד.

כל בית והאקוסטיקה שלו!

כשאנו ניגשים לתכנן את הפיתרון האקוסטי עבור הלקוח, אנו שואלים ראשית מה צרכי המקום, לדוגמא:

אולפן הקלטות – באולפן הקלטות עלינו לייצר מרחב בעל אקוסטיקה מעולה, ללא כל הדהוד, עם איכות צליל ברורה וחדה בכל התדרים. הטיפול הנכון באקוסטיקה של אולפן הקלטות מחייב דיוק מירבי בבחירת האלמנטים האקוסטיים ובמיקומם.

בר או מסעדה – במקומות אלו הפיתרון האקוסטי צריך לאפשר איכות סאונד טובה גם למוזיקה המושמעת אבל גם לסמול טוק של האורחים שיחד הופכים לבליל שמח ומרגש של מסיבה אחת גדולה.

משרדים וחדרי ישיבות – בחדרים אלו יש הכרח ביצירת מרחב אקוסטי שיאפשר תקשורת ושיח ברורים וחדים. בנוסף, נבחר באלמנטים אקוסטיים דקורטיביים ליצירת מרחב נעים, אסתטי ומעוצב.

חדרי מגורים או כיתות לימוד – הפתרונות לחדרי מגורים וכיתות לימוד דומים במהותם, ומותאמים לתנאי המבנה. לעיתים יש צורך בספיגת הדהוד, לעתים בחסימת רעש מחדרים סמוכים, ועוד.

 

מגוון רחב של פתרונות אפקטיביים

בין אם מדובר בבעיה אקוסטית במשרד, במפעל, בכיתת הלימוד או במסעדה, צוות המומחים של אוקטופוד יבחן את מידת וסוג ההפרעה האקוסטית, ולהתאים עבור כל חלל, חדר, מרחב או מבנה את הפתרון האולטימטיבי.

בחברת אוקטופוד צוות של מומחים לאקוסטיקה אשר יוכלו להציע לכם פתרונות אקוסטיים מתקדמים, בשילוב עם שיטות, חומרי גלם וטכנולוגיה מתקדמת.

קרא עוד בנושא הדהוד:

בידוד רעש

ייעוץ אקוסטי – אדריכלים ומעצבי פנים

אדריכלים? מעצבי פנים? תכנון חלל הינו תחום של מקצוענים. כמו בכל תחום מקצועי, השקעה בפרטים הקטנים יוצרת את ההבדל בין טוב מאוד למצוין, בכל מה …

קרא עוד
הדהוד

ייעוץ אקוסטי לבעיות הדהוד

פתרון בעיות הדהוד יעלה את איכות החיים שלכם ויתן לכם את המינימום ההכרחי, פרטיות ושקט בכל עת ובכל מצב. הדהוד מתמשך זו בעיה שעשויה לפגוע …

קרא עוד
בידוד רעש

ייעוץ אקוסטי בעיות רעש

בעיות רעש עשויות להפוך מבעיה טכנית – שמיעתית, לבעיה בריאותית. טיפול נכון בבעיות רעש יכול לבלום התפתחות של בעיות נוספות שהן תוצר של רעש סביבתי …

קרא עוד